Påven är i stan


I morse vaknade jag av påvens röst, som strömmade in från balkongen. Han är nämligen i Barcelona idag, närmare bestämt i Sagrada Familia som ligger ungefär tre minuter från vår lägenhet. De senaste dagarna har förberedelserna varit i full gång, med en massa poliser och vakter här utanför i varje hörn.
När jag gick förbi kyrkan igår före midnatt hade folk redan börjat ställa sig och vänta, för att vara garanterade en skymt av påven. Lutheran som jag är kände jag mig inte riktigt driven att stå där hela natten bara för en glimt av den katolske ledaren, men jag gick i alla fall ut i morse för att spana in folkmassorna.
Hundratals människor hade samlats kring storbildsskärmarna som satts upp, och att ens komma nära kyrkan kunde man glömma.
Jag hoppas att de som stod där i över tio timmar tyckte att det var värt väntan i alla fall.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0