Tusen gånger starkare




Idag var jag på bio med Josse och Linne. Vi såg Tusen gånger starkare, baserad på en bok av Christina Herrström. Jag tyckte den var bra, eftersom den tar upp en väldigt viktig fråga om jämställdhet, hur killar fortfarande syns och hörs mer, och hur mycket högre tolerans folk har mot dem än mot högljudda tjejer. Nu var situationen i filmen ganska extrem, men jag känner ändå igen grejen. Tjejer får helt enkelt inte ta för sig lika mycket, men många är inte ens medvetna om att det är ett problem.


Kommentarer
Postat av: L

Tyckte otroligt mycket om den filmen. Går att applicera på så sjukt mycket. Just det här med att en kvinna som tar plats anses vara besvärlig och störig på ett helt annat sätt än en kille, eftersom att en stökig kille anses vara något naturligt. Boys will be boys, så att säga. Och så fortsätter dessa normer uppfostra in oss i olika könsroller som om det vore någon slags naturlag, vilket är något som alla förlorar på.

2010-12-15 @ 23:38:51
URL: http://fylgia.blogspot.com
Postat av: Carro

"Boys will be boys", exakt det var min kommentar efter filmen, för det har man fått höra en del. Könsrollerna är fortfarande så fruktansvärt tydliga i vårt samhälle, det är riktigt synd. Tjejerna i filmen hade så mycket mer att ge än de fick utrymme för.

2010-12-16 @ 12:43:35
URL: http://sockrad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0