Tokyo


Vid 5-6-tiden i morse kom vi "hem" till Kyoto efter fyra spännande dagar i det legendariska Tokyo. Jag har haft
det jättebra! Vi har hunnit med en hel del på kort tid, bland annat:

  • utforskat stadsdelarna Shibuya, Harajuku, Shinjuku, Ebisu, Ueno, Akihabara, Aoyama och Asakusa
  • Ueno zoo, där jag såg en massa djur jag inte ens visste fanns
  • Tokyo Metropolitan Museum of Photography
  • blivit fotade av en japansk gatumodetidning (vi kommer att dyka upp i september-nummret). Jag hade för övrigt endast H&M-kläder på mig, väldigt fancy
  • suttit på en undangömd jazzbar och druckit dyrt kaffe
  • besökt ett antal olika caféer och restauranger
  • sett Inception på en sjukt stor biograf (älskade filmen - se den

    Vi bodde på ett mysigt hostel, där man i japansk anda sover på golvet. För att få det billigare sov vi i ett enkelrum med en extra madrass, så båda våra madrasser fick nätt och jämnt plats på den lilla, lilla golvytan, men man behövde inte så mycket mer.



    Asakusa, utanför vårt hostel





    Harajuku


    Hachiko-statyn
    Under 20-talet bodde det en professor med en liten Akita-hund nära stationen. Varje dag brukade den här hunden komma till stationen för att vänta på sin husse. När professorn dog fortsatte hunden att komma till stationen för att vänta, varje dag, tills han själv dog 11 år senare.
    För att hedra hundens lojalitet byggdes den här statyn. Rätt fin historia, tycker jag.


    Shibuya




    Ueno


    Vem var det som döpte dessa pingviner, och vad har de gjort för att förtjäna det?


    Shinjuku


    Det är vanligt att restauranger har plastmat, så att man ska se vad det är man får. Sånna här creperier finns lite överallt, och ni får hålla med om att det ser sanslöst gott ut. Jag åt en med jordgubbar, vispgrädde och chokladsås, men tyvärr är det inte riktigt lika gott som det ser ut.
    Kanske borde ha valt en med cheesecake i? (längst upp till vänster)


    I <3 Tokyo
    En stad val vard att besoka!

  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0